Sammanfattning: Erik, som är huvudpersonen, bor i en stad i Närke. Eriks mamma är dödssjuk. Terminen går mot sitt slut och till sommaren ska Erik ta med sig en kompis och bo i ett hus vid sjön Möckeln tillsammans med sin storebror. Kompisen som heter Edmund är relativt nyinflyttad till stan och Erik känner honom inte så väl. Eriks bästa kompis ska till Dalarna på sommarlovet. En utav Eriks lärare har skadat höften och en vikarie måste kallas in. Vikarien bor ihop med en handbollsspelare som ska börja som spelande tränare i stadens handbollslag. Vikarien är väldigt lik den snygga skådespelaren Kim Novak. Boken utspelar sig på 60 - talet.
S. 30-41 (kap 3)
Svåra ord och uttryck.
Det finns många svåra ord i boken. Följande ord och uttryck betyder:
en lång räkel - lång och smal
jobba free-lance - skriver egna artiklar och säljer sedan dem till någon annan (ex. tidning)
hanka sig fram - lite oregelbunden ekonomi, men man klarar sig
sörplade - äter/ dricker något flytande ljudligt
sejour - vitselse
andäktigt tyst - vördnadsfull tystnad
dubbelspel - när någon jobbar för två olika parter men egentligen bara hjälper en part
marionettdockor - dockor som man styr med snören, metafor: om man är en marionettdocka så är man styrd utav någon
en hund begraven - något står inte rätt till
Lektion 3, sid 42-53 (kap 4)
Svåra ord och uttryck.
Diskutera med din läskamrat. Hitta tio svåra ord/ eller uttryck! Skriv ned dem och förklara dem.
gänga - ha sex med
krossexamination - att någon förhörs utav båda parterna i en diskussion
tjyvtjockt - illamående
ögonfägnare - något vackert, fint att titta på
spolformade - mjuka former, smal-tjockare-smal
moraklocka - golvur
sorgdräkt - klädsel man har när man sörjer
järnkätting - kedja
puckstång - pinnglass
existentiellt - livet
Lektion 4, sid 54- 65 (kap 5)
Försök förutse bokens handling. Diskutera med din läskamrat först.
Vad tror du/ni kommer att hända i boken och mellan huvudpersonerna i boken?
(Erik, Edmund, Henry, Kim Novak)
Skriv.
I boken pratar författaren om något fruktansvärt som kommer hända, så jag antar att något kommer hända i närheten av sjön där de bor. Jag tror att Erik, Edmund och Henry kommer bra överens först men kanske att stämningen i huset blir lite spänd efter de hemska som händer. Jag vet att Kim Novak inte blir så bra behandlad av sin pojkvän, handbollsspelaren, och att de båda är inblandade i det hemska. Kim Novak misshandlad av handbollsspelaren. Jag tror det hemska är att han blir mördad, och då blir Kim Novak misstänkt. Jag tror Edmund och Erik kommer bli nära vänner, det verkar som de kan vara avslappnade tillsammans.
Lektion 5, sid 66-76 (kap 6)
Gestaltning.
Presentera en av huvudpersonerna i boken
Henry, är Eriks storebror som bor i huset vid Genesaret tillsammans med Erik och Edmund. Han är i tjugoårsåldern, han jobbar som journalist, frilansare, men har under sommaren tagit ledigt för att skriva en bok. Han är lång och mörkhårig, ser ganska bra ut enligt många. Han hade en flickvän med de gjorde slut. Han är duktig på att skriva och jobbar mycket. Han har ganska bra självförtroende men jag får också intrycket av att han är snäll för det mesta. Henry började att studera när han var yngre, tanken var att han skulle höja sin status i samhället lite. Men istället rymde han mitt under utbildningen och reste jorden runt. Jobbade också som sjöman en del. Det var när han sedan kom hem som han började jobba som frilansare.
Lektion 6, sid 77-78 (kap 7)
Citat och egen åsikt.
Vid fjärde stycket, första sidan i kapitel sju, står det följande:
"Brukar du tänka på ditt liv? frågade Edmund plötsligt när vi legat tysta i flera minuter och lyssnat på Young World blundat mot solen och diggat och känt vågskvalpet mot underbenen. Young World var utan tvekan en höjdarlåt, nästan i klass med Cotton Fields, det tyckte både Edmund och jag"
Lyssna på båda låtarna; Young World av Ricky Nelson och Cottonfields av Creedence ClearWaterR.
Två tidstypiska låtar från 60-talet. Diskutera med din läskamrat, vad tycker ni om låtarna. Beskriv dem och jämför med idag...likheter och skillnader. Och vilka två låtar från idag tycker du skulle vara typiska?
I låtarna från 60-talet var det bara akustiska instrument och sång. Nutida låtar har ofta nästan inga helt akustiska instrument och ofta är de dessutom redigerade med olika program efteråt. Både "Young world" och "Cotton fields" är gjorda av bara en artist respektive grupp, nu och andra sidan är det väldigt ofta flera artister som samarbetar för att göra samma låt.
En hit på 60-talet tror jag varade mycket längre, det var en låt man lyssnade på under en längre period. Medans nu kommer det väldigt många nya låtar hela tiden och en hit varar kanske bara några veckor. Under 60-talet började pop-musik att komma fram med främst The Beatles, vi lyssnar fortfarande på mycket pop men nu är den ofta blandad med teknisk musik. Klädsel när artisterna uppträder live är det nog stor skillnad på, nu har ofta artisterna väldigt flashiga kläder, ibland ganska lättklätt och det ska oftast vara väldigt spektakulärt. På 60-talet hade man ganska vanliga kläder, t.ex. någon kavaj eller skjorta.
En typisk låt nu kanske jag skulle säga är: "Faded" med Alan Walker, en låt med nästan bara konstgjorda synth-ljud.
Lektion 7, sid 79-88 (kap 7 forts..)
Ordkunskap.
Diskutera med kompisen. Hitta tio svåra ord. Skriv dem - förklara dem
anhang - gäng med dåligt inflytande
omständligt - komplicerat
rutinerat - erfaret
gard - när man håller händerna i skyddsposition i boxning
skumt - dålig belysning
lokus - matställe
deformerat - vanställt, förstört
ojuste - inte enligt reglerna
murket - röttet
omedgörlig - bestämd, envis
Lektion 8, (kap 8)
Bokens budskap.
Välj en låt som passar till boken. Motivera varför du valt låten.
Jag valde låten "Summer of ´69" av Bryans Adams.
I låten sjunger han om sommaren 1969, då han var ung. Han berättar att han fick sin första gitarr, han spelade i ett band med sina kompisar och blev kär. Han beskriver det som en väldigt bra sommar, precis som Erik och Edmund har det i den delen av boken som jag är vid. Men ibland i låten nämner han också att saker inte riktigt blev som han tänkte sig att de skulle bli då. Hans kompisar slutade i bandet och gifte sig och tjejen som han blev kär i blev inte den som han spenderade sitt liv med. Jag får känslan i boken, dels på grund av det fruktansvärda som ska hända, att det inte riktigt kommer bli som Edmund och Erik har tänkt sig heller.
Jag valde låten "Summer of ´69" av Bryans Adams.
I låten sjunger han om sommaren 1969, då han var ung. Han berättar att han fick sin första gitarr, han spelade i ett band med sina kompisar och blev kär. Han beskriver det som en väldigt bra sommar, precis som Erik och Edmund har det i den delen av boken som jag är vid. Men ibland i låten nämner han också att saker inte riktigt blev som han tänkte sig att de skulle bli då. Hans kompisar slutade i bandet och gifte sig och tjejen som han blev kär i blev inte den som han spenderade sitt liv med. Jag får känslan i boken, dels på grund av det fruktansvärda som ska hända, att det inte riktigt kommer bli som Edmund och Erik har tänkt sig heller.
Lektion 9, (kap 9)
Stycke och tanke.
Enas med din läskamrat om ett gemensamt textstycke från boken (ca ett stycke). Diskutera/Motivera varför ni väljer den texten.
Skriv dina tankar om textstycket.
S.52:
"Jag visste att min bror Henry var en ovanlig människa, men riktigt hur ovanlig han var, fattade jag inte förrän han sa någonting en kväll, det måste ha varit under den allra sista skolveckan .
"Kanon-Berra är en skitstövel", sa han.
Det var jag som hade börjat prata om honom. Eller om Ewa Kaludis, snarare, och så hade jag väl sagt nåt om att hon var ihop med Berra.
"Som sagt, en riktig skitstövel."
Det var bara ett konstaterande; jag blev så förvånad att jag inte visste vad jag skulle säga och sedan började vi prata om annat och så for Henry iväg i sin Killer till ett maranatamöte.
Jag valde detta stycket eftersom jag tror att det kommer ha stor betydelse för hur man kommer tro om handlingen senare i boken. Jag vet att Berra kommer bli mördad och att Henry kommer bli ihop med Ewa, hans flickvän. Jag tror att författaren skrev detta stycket för att få läsaren att tro att det var Henry, på så vis blir det lättare att skapa en intressant tvist i handlingen på slutet.
"Kanon-Berra är en skitstövel", sa han.
Det var jag som hade börjat prata om honom. Eller om Ewa Kaludis, snarare, och så hade jag väl sagt nåt om att hon var ihop med Berra.
"Som sagt, en riktig skitstövel."
Det var bara ett konstaterande; jag blev så förvånad att jag inte visste vad jag skulle säga och sedan började vi prata om annat och så for Henry iväg i sin Killer till ett maranatamöte.
Jag valde detta stycket eftersom jag tror att det kommer ha stor betydelse för hur man kommer tro om handlingen senare i boken. Jag vet att Berra kommer bli mördad och att Henry kommer bli ihop med Ewa, hans flickvän. Jag tror att författaren skrev detta stycket för att få läsaren att tro att det var Henry, på så vis blir det lättare att skapa en intressant tvist i handlingen på slutet.
Lektion 10, (kap 10)
Precist ordval.
Beskriv följande personer med tre precisa ord. (Henry, Kim Novak, Edmund)
Henry - smart, filosofisk, spontan
Kim Novak - pedagogisk, snygg, moderligg
Edmund - enkel, rolig, vis
Lektion 11, (kap 11)
Bild och tanke.
Välj en bild som beskriver bokens budskap. Motivera.
Välj en bild som beskriver bokens budskap. Motivera.
Bilden föreställer en man som går på en väg, han bär också på en väldigt stor låda. Jag tänker att mannen är Erik, men också Edmund, Henry och Ewa och alla andra inblandade i "Det fruktansvärda". Vägen är deras liv som fortsätter, precis som mannen fortsätter gå på vägen. Till sist är lådan "Det fruktansvärda". Eftersom det aldrig blev riktigt uppklarat tror jag att alla inblandade fick bära med sig de resten av sina liv och det påverkade nog det mesta det gjorde, eller försökte göra. Till exempel så funkade det ju aldrig riktigt senare mellan Henry och Ewa, till stor del på grund av det "Det fruktansvärda".
Lektion 12 (kap 12)
Skulle det som händer i boken kunna hända på riktigt? Diskutera med din läskamrat. Motivera ditt svar.
Lektion 12 (kap 12)
Skulle det som händer i boken kunna hända på riktigt? Diskutera med din läskamrat. Motivera ditt svar.
Jag tror det definitivt kunna hända på riktigt. Jag tror kanske att om det skulle hända i nutid skulle de ske lite annorlunda. Till exempel har tekniken utvecklats mycket sen då och jag kan tänka mig att de förbättrade kommunikationsmöjligheterna hade förändrat handlingen lite. Sen kan jag tycka att Erik har en liten udda relation med sin föräldrar, han pratar nästan bara i enstaka meningar med båda sin mamma och pappa. Men det klart det kan vara så i verkligheten också.
Lektion 13 (kap 13)
Dikt och tanke.
Välj en dikt som du tycker passar till boken. (ex http://svenskadikter.com/). Motivera varför dikt och bok hör samman.
Allt är inte sockersött,
fjäderlätt, rosenrött
allt går inte som en dans
idyllen brister någonstans
fjäderlätt, rosenrött
allt går inte som en dans
idyllen brister någonstans
allt är inte mys och pys
gulle-dig och fredagsmys
allt går inte som på räls
nog händer det att tårar fälls
gulle-dig och fredagsmys
allt går inte som på räls
nog händer det att tårar fälls
bråk och tjafs och hårda steg
en blick så vass, en mun som teg
allt har inte sagoslut
ibland så längtar hjärtat ut
en blick så vass, en mun som teg
allt har inte sagoslut
ibland så längtar hjärtat ut
tjat och gnäll och ekorrhjul
stök och bök och vardagsstrul
egentid som aldrig finns
förälskelse man bara minns
stök och bök och vardagsstrul
egentid som aldrig finns
förälskelse man bara minns
nej allt är inte rosenrött,
fjäderlätt, sockersött
allt har inte guld i mund
jag älskar inte varje stund
fjäderlätt, sockersött
allt har inte guld i mund
jag älskar inte varje stund
men glimtar finns av lyckorus
ömhetsblick och glitterljus
trygghetslugn och vardagsro
det ljuset ger mig kärlekstro.
ömhetsblick och glitterljus
trygghetslugn och vardagsro
det ljuset ger mig kärlekstro.
Dikten handlar om att allt inte alltid kommer att gå bra och "idyllen brister någonstans" vilket betyder att någon gång kommer den fantastiska tiden förändras till det värre. Det förknippar jag med deras sommar och att idyllen bryts när mordet sker.
Lektion 14 (kap 14)
Huvudpersonen får ta med sig fem saker till en öde ö. Vad packar den personen och varför?
Jag tror att Erik packar:
Sina skrivböcker där han ritar serier eftersom jag tror han skulle behöva ha dem för att ha något att göra för att få tiden att gå och skingra tankarna.
Köttbullar i konservburk för han måste äta.
Äppelmust, det verkar de ha mycket av hemma och eftersom han dricker det ofta måste han ju gilla det.
Någonting att läsa, en bok eller lite serietidningar.
En uppblåsbar roddbåt, han verkar vara duktig på att ro, det kan underlätta transport på ön om det finns t.ex. en sjö eller å.
Huvudpersonen får ta med sig fem saker till en öde ö. Vad packar den personen och varför?
Jag tror att Erik packar:
Sina skrivböcker där han ritar serier eftersom jag tror han skulle behöva ha dem för att ha något att göra för att få tiden att gå och skingra tankarna.
Köttbullar i konservburk för han måste äta.
Äppelmust, det verkar de ha mycket av hemma och eftersom han dricker det ofta måste han ju gilla det.
Någonting att läsa, en bok eller lite serietidningar.
En uppblåsbar roddbåt, han verkar vara duktig på att ro, det kan underlätta transport på ön om det finns t.ex. en sjö eller å.
Lektion 15 (kap 15)
Diskutera verb med din läskamrat.
Vad är ett verb?
Något man gör eller något händer. Man kan sätta att framför verb: att hoppa, att dirigera, att regna
Vad heter verbets grundform?
Infinitiv
Vilka är verbets tidsformer (tempus)?
Presens - Preteritum/ imperfekt - Perfekt - Pluskvamperfekt - Futurum
Vilka är verbets temaformer?
Infinitiv - Preteritum - Supinum
Plocka ut tre verb från kapitlet du läst. Böj verben i de fem tempusformerna.
Dök - Att dyka, dök, har dykt, hade dykt, ska dyka.
Säger - Att säga, sa/ sade, har sagt, hade sagt, ska säga
Hälsade - Att hälsa, hälsade, har hälsat, hade hälsat, ska hälsa
Diskutera verb med din läskamrat.
Vad är ett verb?
Något man gör eller något händer. Man kan sätta att framför verb: att hoppa, att dirigera, att regna
Vad heter verbets grundform?
Infinitiv
Vilka är verbets tidsformer (tempus)?
Presens - Preteritum/ imperfekt - Perfekt - Pluskvamperfekt - Futurum
Vilka är verbets temaformer?
Infinitiv - Preteritum - Supinum
Plocka ut tre verb från kapitlet du läst. Böj verben i de fem tempusformerna.
Dök - Att dyka, dök, har dykt, hade dykt, ska dyka.
Säger - Att säga, sa/ sade, har sagt, hade sagt, ska säga
Hälsade - Att hälsa, hälsade, har hälsat, hade hälsat, ska hälsa
Lektion 16 (kap 16)
Vem har mördat Berra? Diskutera med din läskamrat. Vem tror ni. Motivera.
Lektion 17
Ordkunskap.
Diskutera med din läskamrat.
Hitta fem svåra ord! Skriv ned dem och förklara dem.
avverkad - avklarad, något som man har gått vidare ifrån
ransonering - att man delar ut en viss mängd av någonting till många människor, t.ex. mat under krigstid, man fick bara en viss mängd per familj
Ordkunskap.
Diskutera med din läskamrat.
Hitta fem svåra ord! Skriv ned dem och förklara dem.
avverkad - avklarad, något som man har gått vidare ifrån
ransonering - att man delar ut en viss mängd av någonting till många människor, t.ex. mat under krigstid, man fick bara en viss mängd per familj
erinrade - kom ihåg
ruljangsen - verksamhet, hur det går till
bibehållen - bevarad, finns fortfarande kvar
ruljangsen - verksamhet, hur det går till
bibehållen - bevarad, finns fortfarande kvar
Lektion 18
Beskriva.
Beskriv Eva Kaludis hem med egna ord.
Hon bor i en villa av tegel. Inuti huset i vardagsrummet är den mesta av väggytan och bokhyllan fyllda av bilder och diplom ifrån Berras handbollskarriär. Det hänger många en del tavlor med konst som verkar ganska modern. Många ytor i husen är tomma och möblerna verkar nästan oanvända. Jag tycker det beskrivs som ett hus som kanske mer har inredningsstilen från nutid än 60-tal.
Lektion 19
Text och tanke (igen;)
Enas med din läskamrat om ett gemensamt textstycke från boken (ca ett stycke). Diskutera/Motivera varför ni väljer just det stycket.
Skriv.
"Det blev också den linjen vi kom att tillämpa i fortsättningen. Dårlinjen. När folk frågade oss vad vi trodde - och det förekom både en och två gånger, det ska gudarna veta - vi hade ju sett kroppen, vi bodde ju alldeles intill, vi måste väl ha hört nånting under natten, och så vidare - ja , då körde vi alltid med dårteorin. En galning. En förrymd mentalpatient. Att det måste ha varit någon alldeles sinnessjuk människa som låg bakom mordet på Bertil "Berra" Albertsson. Naturligtvis. Allt annat var otänkbart. Även här visste vi omedelbart - redan när vi stod ute på Laxmans trappa igen - och utan att behöva diskutera saken - att det var just det rätta svaret på alla frågor.
En galning
Vem annars?"
Jag valde detta stycket eftersom att man här började ana att Erik och Edmund visste mer än de sa. Inte bara att de gick med det enkla spåret att en galning hade gjort det inför alla andra, utan de försökte också intala sig själva det. Det känns lite som att de då vet något de gärna vill glömma, eller kanske gjort något de gärna vill glömma. Så de använder dårteorin för att dölja det för sig själva och alla andra.
Text och tanke (igen;)
Enas med din läskamrat om ett gemensamt textstycke från boken (ca ett stycke). Diskutera/Motivera varför ni väljer just det stycket.
Skriv.
"Det blev också den linjen vi kom att tillämpa i fortsättningen. Dårlinjen. När folk frågade oss vad vi trodde - och det förekom både en och två gånger, det ska gudarna veta - vi hade ju sett kroppen, vi bodde ju alldeles intill, vi måste väl ha hört nånting under natten, och så vidare - ja , då körde vi alltid med dårteorin. En galning. En förrymd mentalpatient. Att det måste ha varit någon alldeles sinnessjuk människa som låg bakom mordet på Bertil "Berra" Albertsson. Naturligtvis. Allt annat var otänkbart. Även här visste vi omedelbart - redan när vi stod ute på Laxmans trappa igen - och utan att behöva diskutera saken - att det var just det rätta svaret på alla frågor.
En galning
Vem annars?"
Jag valde detta stycket eftersom att man här började ana att Erik och Edmund visste mer än de sa. Inte bara att de gick med det enkla spåret att en galning hade gjort det inför alla andra, utan de försökte också intala sig själva det. Det känns lite som att de då vet något de gärna vill glömma, eller kanske gjort något de gärna vill glömma. Så de använder dårteorin för att dölja det för sig själva och alla andra.
Lektion 20
Verner Lindström får ta med sig fem saker till en öde ö. Vem är han och vad packar han och varför?
Verner Lindström är kommissarien som jobbade med mordet på Berra. Första gången Erik och Edmund stöter på är han trevlig, andra gången väldigt trött och irriterad efter att ha jobbat länge på mordet utan resultat. Erik träffar honom en sista gång i Göteborg i slutet av boken. Då var han trevlig igen och letade mer efter svar till sina memoarer.
Jag tror han packar:
Verner Lindström är kommissarien som jobbade med mordet på Berra. Första gången Erik och Edmund stöter på är han trevlig, andra gången väldigt trött och irriterad efter att ha jobbat länge på mordet utan resultat. Erik träffar honom en sista gång i Göteborg i slutet av boken. Då var han trevlig igen och letade mer efter svar till sina memoarer.
Jag tror han packar:
Sitt anteckningsblock, han vill skriva ner sina upplevelser ifall han överlever så han kan skriva en bok.
En bra bok som tidsfördriv.
En fick-kniv, han är smart och vet att han antagligen kommer behöva olika verktyg för att överleva.
Redskap för att tillreda mat, t.ex. ett stormkök. Ibland kanske han behöver tillreda mat, kanske kött som kan innehålla bakterier.
En kamera, för samma anledning som anteckningsblocket, dokumentation.
En bra bok som tidsfördriv.
En fick-kniv, han är smart och vet att han antagligen kommer behöva olika verktyg för att överleva.
Redskap för att tillreda mat, t.ex. ett stormkök. Ibland kanske han behöver tillreda mat, kanske kött som kan innehålla bakterier.
En kamera, för samma anledning som anteckningsblocket, dokumentation.
Lektion 21
1. Diskutera en viktig händelse i boken.
2. Beskriv händelsen med fem meningar.
Eriks fru Ellinor bestämmer sig för att ringa Edmund och bjuda hem honom på middag. Det går bra och de pratar om gamla tider. Men sent i middagen frågar Ellinor om hur det är med prästernas tystnadsplikt vid bikt. Edmund blir väldigt obekväm och vill inte riktigt prata om det. Senare när Ellinor och Erik pratar berättar Ellinor att hon tror att hans reaktion hade med mordet på Berra att göra.
Lektion 22
Beskriv med egna ord vad som händer med Erik i kapitel 22.
Lektion 22
Beskriv med egna ord vad som händer med Erik i kapitel 22.
Erik och hans pappa flyttar till Uppsala där Erik börjar på en skola där många barn till högutbildade går. Han träffar en tjej som han förlorar sin oskuld med. De lyckas med att sälja huset vid Genesaret till ett bra pris. När han senare tar studenten och börjar plugga teoretisk filosofi kan han flytta till en egen lägenhet. Han träffar sin framtida fru, Ellinor, de skaffar så småningom hus och tre barn. Erik arbetar då som gymnasielärare och Ellinor som laboratorieassistent. Ellinor arrangerar ett möte mellan Edmund och Erik, de har tappat kontakten helt men Ellinor tycker de ska träffas. När Erik är på mässa i Göteborg träffar han Ewa Kaludis som jobbar på hotellet han bor på. Några år går innan han till slut tar ut skilsmässa med Ellinor och flyttar till Göteborg och Ewa.
Lektion 23
Ordkunskap.
Diskutera med din läskamrat. Tio svåra ord! Skriv ned dem och förklara dem.
preskribera - förklara ogiltig
memoarer - en biografi om ens eget liv
pastill - en tablett av godis
motiv - anledning, t.ex. motivet till brottet var att offret var skyldig förövaren pengar.
vittne - en person som har sett brottet men inte varit inblandad
baneman - mördare - den som begått brottet
konstatera - fastställa
slump - något som inte följer något mönster och inte kan förutses. T.ex. om du slår en perfekt balanserad tärning.
indikationer - antydning, något som pekar mot något
Lektion 24
Formulera, tillsammans med din läskamrat, en lämplig fråga att ställa till huvudpersonen i boken.;)
Ordkunskap.
Diskutera med din läskamrat. Tio svåra ord! Skriv ned dem och förklara dem.
preskribera - förklara ogiltig
memoarer - en biografi om ens eget liv
pastill - en tablett av godis
motiv - anledning, t.ex. motivet till brottet var att offret var skyldig förövaren pengar.
vittne - en person som har sett brottet men inte varit inblandad
baneman - mördare - den som begått brottet
konstatera - fastställa
slump - något som inte följer något mönster och inte kan förutses. T.ex. om du slår en perfekt balanserad tärning.
indikationer - antydning, något som pekar mot något
Lektion 24
Formulera, tillsammans med din läskamrat, en lämplig fråga att ställa till huvudpersonen i boken.;)
Hur reagerade Ewa när du berättade om vem som mördade Berra?
Lektion 25
Lektion 25
Skriv en bokrecension. (Länk till "Hur man skriver en bokrecension")
Lektion 26
Respons och muntlig redovisning.
Diskussion och respons på klassens alla uppgifter.
Lektion 27
Muntlig redovisning av din bokrecension (respons)
Bokrecension
Kim Novak badade aldrig i Genesarets Sjö av Håkan Nesser
Bokrecension
Kim Novak badade aldrig i Genesarets Sjö av Håkan Nesser
Erik, som är huvudpersonen, bor i en stad i Närke. Eriks mamma är dödssjuk. Terminen går mot sitt slut och till sommaren ska Erik ta med sig en kompis och bo i ett hus vid sjön Möckeln tillsammans med sin storebror. Kompisen som heter Edmund är relativt nyinflyttad till stan och Erik känner honom inte så väl. Eriks bästa kompis ska till Dalarna på sommarlovet. En utav Eriks lärare har skadat höften och en vikarie måste kallas in. Vikarien bor ihop med en handbollsspelare som ska börja som spelande tränare i stadens handbollslag. Vikarien är väldigt lik den snygga skådespelaren Kim Novak. Boken utspelar sig på 60 - talet. En bit in på det hittills väldigt bra sommarlovet sker en hemsk händelse i närheten av sjön.
Boken är uppdelad i tre delar och i framförallt sista delen, som är ett hopp tjugo år framåt i tiden har mycket hänt med personerna i boken, men framförallt med relationerna mellan dem.
Boken utspelar sig på 60-talet i största delen av boken, personerna bor i ett samhälle utanför Örebro. Utanför det samhället finns en sjö, och runt den ligger en del hus och en mindre affär. Huset som Erik, Edmund och Henry bor i är ett gammalt och slitet hus, under sommaren bygger Erik och Edmund en brygga. När de ska handla får de ta båten och ro till affären.
Senare i boken så bor Erik med sin fru, Ellinor i en finare del av Uppsala. Senare flyttar Erik till Göteborg.
Citat: "Man ska inte krångla till livet i onödan. Det ska vara som för en fjäril en sommardag"
Ett citat som beskriver hur sommaren var för Erik och Edmund fram tills det Fruktansvärda. Enkelt och härligt. Men när det fruktansvärda blir det nästan tvärtom.
Jag märker inget tydligt budskap med boken utan tror det mer handlar om en berättelse som till stor del är baserad på verkliga händelser. (Källa Wikipedia, som refererar till Sydsvenskan och ett program som sändes i SVT 2008) Men även om jag inte hittar något budskap med boken så lämnar Håkan Nesser slutet ganska oförklarat och öppet för läsaren att tänka själv kring upplösningen.
Boken är uppdelad i tre delar och i framförallt sista delen, som är ett hopp tjugo år framåt i tiden har mycket hänt med personerna i boken, men framförallt med relationerna mellan dem.
Boken utspelar sig på 60-talet i största delen av boken, personerna bor i ett samhälle utanför Örebro. Utanför det samhället finns en sjö, och runt den ligger en del hus och en mindre affär. Huset som Erik, Edmund och Henry bor i är ett gammalt och slitet hus, under sommaren bygger Erik och Edmund en brygga. När de ska handla får de ta båten och ro till affären.
Senare i boken så bor Erik med sin fru, Ellinor i en finare del av Uppsala. Senare flyttar Erik till Göteborg.
Citat: "Man ska inte krångla till livet i onödan. Det ska vara som för en fjäril en sommardag"
Ett citat som beskriver hur sommaren var för Erik och Edmund fram tills det Fruktansvärda. Enkelt och härligt. Men när det fruktansvärda blir det nästan tvärtom.
Jag märker inget tydligt budskap med boken utan tror det mer handlar om en berättelse som till stor del är baserad på verkliga händelser. (Källa Wikipedia, som refererar till Sydsvenskan och ett program som sändes i SVT 2008) Men även om jag inte hittar något budskap med boken så lämnar Håkan Nesser slutet ganska oförklarat och öppet för läsaren att tänka själv kring upplösningen.
Boken har filmatiserats och Håkan Nesser har skrivit en till liknande bok: "Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla."
Jag har själv aldrig upplevt något liknande. SVT sände i samband med sändningen av filmatiseringen en dokumentär där Håkan Nesser berättar att boken är baserad på verkliga händelser och samtal han har haft med verklighetens motsvarighet till Erik.
Erik och Edmund i båten som flyter i sjön Möckeln. Från filmatiseringen av boken.
Jag ger boken 7/10 eftersom den var spännande och det hände saker väldigt frekvent. Jag tyckte också det var intressant med tidshoppet som författaren gjorde i slutet utav boken. På det sättet fortsatte handlingen långt senare i karaktärernas liv och man fick se vad som hände med dem när de blivit äldre. Det jag tyckte drog ner betyget lite var att de använde ett väldigt gammaldags språk ibland som var lite svårare att hänga med i. Också att eftersom det var en bok om två tonåringar och deras liv förväntade man sig ibland att känna igen sig lite mer i handlingen, men det gjorde jag oftast inte, jag tror det har att göra med att den utspelar sig för 50-60 år sedan. Båda de här sakerna är ju smaksaker, men i min smak var det saker som drog ner betyget lite.
Bra Arvid, en enkel och kortfattad sammanfattning.
SvaraRaderabra arvid hjälpte mig med hela min svenska uppgift, allt var samma. lite hjlp på traven satt säga arivdoo hehe
SvaraRaderamycket brq gort
SvaraRaderamcyekt bra
SvaraRadera